Parní lokomotiva 414.0 „Heligón“

Lokomotivy, určené původně pro náročné horské tratě, strávily celý život v poctivé službě na nákladních vlacích a u posunu ve stanicích.

vozidlo parní lokomotiva
parní lokomotiva
označení 414.0
výrobce Lokomotivka Floridsdorf,
Lokomotivka Vídeňské Nové Město,
Lokomotivka Společnosti státní dráhy ve Vídni (St.E.G.),
Krauss & Comp Linz,
První Českomoravská továrna na stroje v Praze
výroba 1885–1909
maximální rychlost 35 km/h

Virtuální prohlídka

Provozní vozidla u ČD

414.096 – Lužná u Rakovníka

Lokomotivka ve Floridsdorfu vyrobila pro Arlbergskou dráhu v roce 1885 čtyři dvojčité lokomo-tivy řady 73 s tendrem, které konstrukčně vychá-zely ze zdařilých řad 72 (403.0 ČSD) a 77 (403.2 ČSD). Ve stejném roce pokračovaly v jejich výrobě lokomotivky ve Vídeňském N. Městě, Krauss v Linci a také floridsdorfská továrna. V roce 1886 se k nim připojila vídeňská lokomotivka Společnosti státní dráhy (St.E.G.) a v roce 1900 také První Českomoravská továrna na stroje v Praze. Celkem bylo vyrobeno 454 kusů. Nejprve k nim byly dodávány tendry řady T III, označené později řadou 36 (312.0 ČSD), a od r. 1896 tendry řady 66 (412.3 ČSD).

Na krátké dýmnici byl baňatý komín, na ležatém kotli vpředu měla parní dóm s regulátorem, ovládaným hřídelem vedeným uvnitř kotle. Na dómu byly dva pérové pojišťovací ventily a za ním písečník sedlového tvaru. Uvnitř rámu pod dýmnicí byly šoupátkové komory, Goochův rozvod parního stroje byl umístěn také mezi rámem. V provozu se řada 73 velmi dobře osvědčovala a až do příchodu strojů řady 170 byla nejrozšířenější nákladní řadou K.k.St.B. Během první světové války byly stroje této řady hojně používány ve vojenské dopravě. Po rozpadu Rakouska-Uherska připadlo do stavu ČSD 119 strojů, které je označily řadou 414.0 a jejich tendry 312.0 a 412.3. Během provozu v letech 1918 – 1938 ČSD modernizovala jejich příslušenství. Lubrikátory byly nahrazeny mazacími lisy, dosadila se tlaková brzda pro vlak. Baňaté komíny se nahradily rovnými s korunkou a do dýmnice byl dosazen jiskrojem.

Do třicátých let byly využívané v traťové službě, později na posunu a při obsluze vleček. Během 2. světové války jich 75 přešlo do stavu Německých říšských drah. Po roce 1945 se stále uplatňovaly na posunu, ale i při vozbě až 2000 tun těžkých uhelných přetahů na Ústecku. Jako první byl vyřazen v r. 1946 stroj 414.054. Jejich hromadný odchod ze služby nastal až v šedesátých letech. Jistou raritou bylo nasazení strojů 414.004 a 414.212 v traťové službě na podřipské lokálce Roudnice n/L. – Straškov ještě v r. 1966. Toto nasazení trvalo přibližně dva měsíce.

Lokomotiva 414.096 byla vyrobena lokomotivkou Společnosti státní dráhy ve Vídni v roce 1906. Tento stroj nesl řadu 73.368 (později u ČSD 414.096). Technicko-bezpečnostní zkoušku vykonal dne 24.8. 1906. Provozní nasazení této lokomotivy od vyrobení až do roku 1947 není známé. Dochovaný provozní záznam je z dubna roku 1948, kdy sloužila v depu Praha Smíchov. Od roku 1961 je vedena v LD České Budějovice, kde jezdila do svého zrušení, které proběhlo v červenci roku 1967. Po zrušení byla umístěna na pomník v ŽOS České Velenice. Na jaře 2014 je převezena do ŽM ČD Lužná u Rakovníka, kde rozšířila sbírku parních lokomotiv.

Fotogalerie

Parní lokomotiva 414.096 HeligonParní lokomotiva 414.096 HeligonParní lokomotiva 414.096 HeligonParní lokomotiva 414.096 HeligonParní lokomotiva 414.096 Heligon

Další vozy z kategorie

Parní lokomotiva 310.0 „Kafemlejnek“

Zobrazit

Parní lokomotiva 314.3 „Kocúr“

Zobrazit

Parní lokomotiva 354.1 „Všudybylka“, „Vanovka“

Zobrazit

Parní lokomotiva 423.0 „Velký bejček“

Zobrazit

Parní lokomotiva 433.0 „Skaličák“

Zobrazit

Parní lokomotiva 434.2 „Čtyřkolák“

Zobrazit

Parní lokomotiva 464.0 „Ušatá“, „Bulík“

Zobrazit

Parní lokomotiva 464.2 „Rosnička“

Zobrazit

Parní lokomotiva 475.1 „Pětasedma“

Zobrazit

Parní lokomotiva 477.0 „Papoušek“

Zobrazit

Parní lokomotiva 534.03 „Kremák“

Zobrazit

Parní lokomotiva 556.0 „Štokr“, „Bugatka“

Zobrazit

Parní lokomotiva EP 1000 (525.1)

Zobrazit